Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2015

Υπόμνημα νοσηλείας κρατουμένων απο την ΠΟΥΕΦ

Με ιδιαίτερη ικανοποίηση και προσδοκία υποδεχτήκαμε την πρωτοβουλία που ανέλαβαν τα Υπουργεία Δικαιοσύνης και Υγείας προκειμένου να αναβαθμιστεί το σύστημα νοσηλείας των κρατουμένων. Άλλωστε η Ομοσπονδία μας κατά το παρελθόν έχει καταθέσει πλήθος προτάσεων σ’ όλους τους συναρμόδιους φορείς, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να έχουν βρει πεδίο εφαρμογής. Σας παραθέτουμε της προτάσεις μας, ενόψει μάλιστα της επικείμενης σύσκεψης που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 24/02/2015, δηλώνουμε αρωγοί της προσπάθειας σας και είμαστε στη διάθεσή σας να συμβάλλουμε στην επίτευξη του στόχου.


ΘΑΛΑΜΟΙ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ

Είναι γενικώς παραδεκτό ότι η ύπαρξη Ειδικών Θαλάμων Νοσηλείας Κρατουμένων στα νοσηλευτικά ιδρύματα αφενός εξασφαλίζει στο μέγιστο την ασφάλεια τόσο του νοσηλευόμενου κρατούμενου όσο και των πολιτών που καθημερινά επισκέπτονται τα νοσοκομεία για διάφορους λόγους, αφετέρου οκρατούμενος δεν γίνεται αντικείμενο σχολιασμού ή θύμα ρατσιστικών σχολίων και επιθέσεων ή ακόμα θύμα αντεκδίκησης. Ακόμη είναι γνωστό ότι τα αναρρωτήρια των Καταστημάτων Κράτησης, έχουν στην ουσία καταργηθεί και σε πολλά καταστήματα λειτουργούν πλέον ως κανονικοί χώροι κράτησης λόγω υπερπληθυσμού, με αποτέλεσμα την μη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών ανάρρωσης στους ασθενείς κρατούμενους και την παράταση της παραμονής τους για το λόγο αυτό στα νοσοκομεία στα οποία νοσηλεύονται ή τη μεταγωγή τους σ’ αυτά για παροχή τέτοιου είδους υπηρεσιών. Δυστυχώς παρατηρείται ακόμη και σήμερα, ότι σε αρκετά νοσηλευτικά ιδρύματα ειδικότερα σ’ εκείνα που βρίσκονται σε νομούς που φιλοξενούν Καταστήματα Κράτησης, δεν υπάρχουν τέτοιοι θάλαμοι ή υπάρχουν και δεν παραδίδονται για την συγκεκριμένη χρήση για πολλούς και διάφορους λόγους. Ακόμη και στους υπό λειτουργία θαλάμους νοσηλείας κρατουμένων παρατηρείται το φαινόμενο της ύπαρξης μικρότερου αριθμού κλινών από τον προβλεπόμενο για τους συγκεκριμένους χώρους, όπως πχ σε θάλαμο νοσηλείας κρατουμένων που μπορεί να φιλοξενήσει τέσσερεις κλίνες να υπάρχουν μόνο δύο. Επίσης αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός ότι το νοσοκομείο κρατουμένων, στο συγκρότημα του Κορυδαλλού, δεν επαρκεί για την νοσηλεία των κρατουμένων αλλά ούτε η στελέχωση και η υποδομή του είναι ικανοποιητική. Στην ουσία το Νοσοκομείο Κρατουμένων λειτουργεί σε επίπεδο αναρρωτηρίου, καθώς όλα τα περιστατικά προωθούνται σε νοσοκομεία. Συνέπεια αυτού, είναι οι ασθενείς κρατούμενοι να ταλαιπωρούνται, το προσωπικό της Εξωτερικής Φρουράς και ιδιαιτέρως οι υπάλληλοι της φρουράς του Κορυδαλλού να επιβαρύνεται και να διακυβεύεται συνεχώς η ασφάλεια του προσωπικού και του κοινωνικού συνόλου από απόπειρες απόδρασης τόσο κατά την διάρκεια των μεταγωγών όσο και της φρούρησης των κρατουμένων σε κοινούς θαλάμους στα εξωτερικά νοσοκομεία.

Προτείνουμε :

α.) Την ίδρυση θαλάμων νοσηλείας σ’ όλα τα Νοσηλευτικά Ιδρύματα, καθώς και την αύξηση των κλινών στους ήδη υπάρχοντες. 3 Π.Ο.Υ.Ε.Φ
β.) Την έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων για τηνπλήρη λειτουργία των Θεραπευτικών Καταστημάτων Κράτησης όπως προβλέπεται στο άρθρο 13 του Ν. 3772/09 ώστε να διασφαλιστεί η ικανοποιητική τους λειτουργία, τον επανακαθορισμό λειτουργίας των αναρρωτηρίων των Καταστημάτων Κράτησης και κατά συνέπεια την καλύτερη παροχή υπηρεσιών υγείας στους κρατούμενους.
γ.) Δημιουργία στο Νοσοκομείο Κρατουμένων «Άγιος Παύλος» ειδικού θαλάμου αρνητικής πίεσης για την νοσηλεία φυματικών ασθενών κρατουμένων που χρήζουν ειδικής νοσηλείας.
δ.) Επαναλειτουργία του γυναικείου τμήματος στο Ψυχιατρείο Κρατουμένων.

ΊΔΡΥΣΗ ΠΤΕΡΥΓΑΣ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΣΕ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Αίτημα της υπηρεσιακής ηγεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης , των υπαλλήλων αλλά και των κρατουμένων είναι επί πολλά χρόνια η ίδρυση μιας ενιαίας πτέρυγας φρούρησης των νοσηλευόμενων κρατουμένων σε νοσηλευτικό ίδρυμα της Αττικής. Τα πλεονεκτήματα αυτής της πρότασης είναι τέτοια που θα άλλαζε όλο το πλαίσιο της νοσηλείας των κρατουμένων, καθώς θα διαμορφωθεί ένα ασφαλές και ανθρώπινο περιβάλλον προς τους κρατούμενους. Τα επαρχιακά καταστήματα κράτησης μετάγουν δεκάδες κρατούμενους στην Αττική με σκοπό την νοσηλεία αυτών στα νοσηλευτήρια της κατά παράβαση των διατάξεων της παραγράφου 2, του άρθρου 30, του Σωφρονιστικού Κώδικα που αφορά τις μεταγωγές ασθενών κρατουμένων και ορίζει ότι: «2. Κρατούμενοι ασθενείς, των οποίων η νοσηλεία δεν είναι δυνατή στα αναρρωτήρια των αντίστοιχων καταστημάτων κράτησης ή στα ειδικά θεραπευτικά καταστήματα κράτησης, παραπέμπονται, κατά περίπτωση, είτε σε δημόσιο νοσοκομείο του νομού στον οποίο εδρεύει το οικείο κατάστημα κράτησης είτε, εάν δεν είναι δυνατή η νοσηλεία στο νοσοκομείο αυτό, με εντολή του Διευθυντή της οικείας κλινικής, στο πλησιέστερο δημόσιο νοσοκομείο νομού στον οποίο λειτουργεί άλλο κατάστημα κράτησης.» Οι μεταγωγές αυτές γίνονται με δύο κυρίως τρόπους. Πρώτον άμεσα , με την μεταγωγή απευθείας από το κατάστημα κράτησης της επαρχίας σε νοσηλευτήριο της Αθήνας. Δεύτερον έμμεσα, με την μεταγωγή ασθενών κρατουμένων στο νοσοκομείο κρατουμένων συγκροτήματος Κορυδαλλού, το οποίο ως γνωστόν αδυνατεί να τους νοσηλεύσει, με αποτέλεσμα να μετάγεται σε νοσοκομείο της Αθήνας. Αποτέλεσμα αυτής της επίμονης και επίπονης για την Φρουρά Κορυδαλλού πρακτικής, είναι :  
1. Η αποδυνάμωση της Εξωτερικής Φρουράς Κορυδαλλού σε προσωπικό, αφού παραπάνω από τα δύο τρίτα (2/3) του προσωπικού επιφορτίζεται με τη φρούρηση των ασθενών στα νοσοκομεία απομένοντας μόνο το ένα τρίτο (1/3) και πολλές φορές αρκετά λιγότεροι, για τη φρούρηση του Συγκροτήματος Κορυδαλλού. Έτσι οδηγούμαστε στο κλείσιμο σκοπιών, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη δημόσια ασφάλεια και την ασφάλεια του Συγκροτήματος Κορυδαλλού.
2. Η αυξημένη υπέρμετρα έκθεση σε κίνδυνο, τόσο των ασθενών πολιτών που νοσηλεύονται στους ιδίους ή παράπλευρους θαλάμους με τους ασθενείς κρατούμενους, των συνοδών και επισκεπτών αυτών, αλλά και του νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού. Δεν πρέπει να λησμονούμε τα φαινόμενα απόδρασης κρατουμένων από τα νοσηλευτικά ιδρύματα, με τη βοήθεια ιδιαίτερα επικίνδυνων και εξοπλισμένων με στρατιωτικό οπλισμό συνεργών οι οποίοι δεν δίστασαν να πυροβολήσουν ακόμη και μέσα στα νοσοκομεία εν μέσω πλήθους πολιτών.
3. Η κατασπατάληση οικονομικών πόρων που διατίθενται για την αποζημίωση του προσωπικού της Εξωτερικής Φρουράς που ασχολείται με τη φρούρηση των ασθενών κρατουμένων, την νοσηλεία αυτών σε διάφορα νοσοκομεία και την απασχόληση του νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού.

4. Η σημαντικότατη καταπόνηση του προσωπικού της Φρουράς Κορυδαλλού το οποίο εργάζεται επί σειρά μηνών χωρίς ημέρες ανάπαυσης ξεπερνώντας καθημερινά τα όρια της φυσικής αντοχής, ειδικά σε μια εργασία που απαιτεί ετοιμότητα και επαγρύπνηση. Προτείνουμε : Τη δημιουργία πτέρυγας νοσηλείας ασθενών κρατουμένων, σε ένα ή και συνδυαστικά σε δύο νοσοκομεία πλησίον του Συγκροτήματος Κορυδαλλού (π.χ. Αττικό, Θριάσιο, Γ.Κ. Νίκαιας κ.α.), ώστε οι κρατούμενοι να φυλάγονται όλοι μαζί και να απαιτείται έως και 60% λιγότερη δύναμη φρουρών. Μέχρι την ίδρυση της προαναφερόμενης πτέρυγας και για άμεση ανακούφιση της Εξωτερικής Φρουράς Κορυδαλλού προτείνουμε η μεταγωγή και φύλαξη των ασθενών κρατουμένων του Κορυδαλλού, να γίνεται σε πέντε νοσοκομεία της περιοχής Πειραιά – Νίκαιας και για πνευμονολογικά νοσήματα (π.χ. φυματίωση που κυριολεκτικά έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας στον πληθυσμό των κρατουμένων), στο Νοσοκομείο Σωτηρία και όχι στο νοσοκομείο που εφημερεύει. Αν αυτό δεν είναι δυνατό τότε οι κρατούμενοι να μεταβαίνουν για εξέταση στα εφημερεύοντα νοσοκομεία και εφόσον αποφασιστεί η νοσηλεία του τότε να μεταφέρεται σε ένα από τα προαναφερόμενα νοσοκομεία. Αυτό μπορεί άμεσα να εφαρμοστεί με έκδοση σχετικής Υ.Α. του Υπουργού Υγείας.